معرفی لوازم دندانپزشکی

ابزارهای دستی در دندانپزشکی

#ابزارهای دستی در دندانپزشکی

آینه ی دندانپزشکی Dental Mirror

این وسیله برای کنار زدن گونه، زبان، انعکاس نور و دیدن قسمت هایی از دهان که به طور مستقیم دیده نمی شوند، استفاده می شود. می تواند به دو صورت پلاستیکی (یک بار مصرف) و یا فلزی (قابل اتوکلاو شدن) موجود باشد.

معرفی ابزار آینه ی دندانپزشکی Dental Mirror ویژه دستیار دندانپزشک

سوند دندانپزشکی Dental Explorer

این وسیله برای معاینه ی دندان ها و پیدا کردن پوسیدگی ها و جرم های دندانی و نیز امتحان سلامت و سختی سطح دندان ها استفاده می شود.

ابزار سوند دندانپزشکی Dental Explorer

پنس یا پلایر رل پنبه Cotton plier

با زوایا و نوک های متفاوت برای برداشتن، جایگذاری و انتقال وسایل و ذرات ریز از جمله ریزپنبه، رل پنبه، تکه های ترمیم افتاده در دهان بیمار و… کاربرد دارد.

معرفی ابزار پنس یا پلایر رل پنبه Cotton plier

ابزارهای ترمیم آمالگام

  • کندانسور Condenser: برای فشردن و متراکم کردن ماده ترمیمی در حفره ی دندانی استفاده می شود. انواع مختلف از این وسیله با شکل سر متفاوت و در سایزهای مختلف وجود دارند. نوع رایج تر به شکل زیر می باشد:

معرفی ابزار کندانسور Condenser دندانپزشکی

  • کارور Dental Carverپس از قرار دادن ماده ی ترمیمی در محل مورد نظر، شکل و سطح آن به کمک کارور مشابه دندان طبیعی فرم داده می شود. انواع متفاوتی از کارورها وجود دارند که رایج ترین نوع، کارور لوزی می باشد:

عکس و معرفی ابزار کارور Dental Carver دندانپزشکی ویزه دستیار دندانپزشک

  • برنیشر Burnisherبرای صاف کردن، شکل دهی و پالیش/پرداخت آمالگام قبل از سخت شدن استفاده می شود. اشکال متنوعی از آن وجود دارد که نوع توپی رایج تر است:

عکس و معرفی ابزار برنیشر Burnisher دندانپزشکی

الواتور Elevator

در خارج کردن دندان یا ریشه های دندانی، از این وسیله برای لق نمودن دندان از طریق قطع اتصالات بافت نرم (لثه) و هم چنین اتصالات دندان و استخوان اطراف آن استفاده می شود. به این ترتیب دندان در محل خود مقداری شل شده و راحت تر خارج خواهد شد. انواع مختلفی از الواتورها با کاربردهای مختلف و شکل سر متفاوت وجود دارند. رایج ترین الواتور، الواتور مستقیم Straight Elevator می باشد.

معرفی و تصاویر ابزار الواتور Elevator دندانپزشکی و کارایی ان

فورسپس Forceps

بعد از این که دندان به وسیله ی الواتور از بافت ها و استخوان اطراف آن جدا شد باید آن را توسط یک وسیله گرفت و از داخل استخوان خارج کرد که این وسیله فورسپس نام دارد. در حالت کلی نوک فورسپس های فک بالا در امتداد دسته قرار داشته و به طور مستقیم می باشد در حالی که نوک فورسپس های فک پایین نسبت به دسته یک زاویه ی تقریبا ۹۰ درجه دارد.

عکس و معرفی ابزار فورسپس Forceps بالا



نمای کلی فورسپس های فک پایین (زاویه ی ۹۰ درجه ی نوک فورسپس نسبت به دسته)

هر یک از فورسپس ها (چه برای فک بالا و چه فک پایین) بر اساس این که برای کشیدن کدام دندان به کار می روند، شکل قسمت سرشان طراحی اختصاصی و متفاوت از یکدیگر دارد. حتی برای برخی دندان ها، فورسپس سمت چپ و راست با یکدیگر متفاوت است.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *