معرفی لوازم دندانپزشکی

معرفی دهان بازکن های دندانپزشکی

معرفی دهان باز کن های دندانپزشکی و کاربرد آنها با قیمت خرید عالی و مناسب

یکی از تجهیزات پرطرفدار و پرمصرف در دندانپزشکی دهان باز کن ها هستند.که برای کمک به دندانپزشکان و بیماران طراحی و ساخته شده است.

خرید دهان بازکن دندانپزشکی مزایای زیادی را برای دندانپزشکان دارد زیرا این وسیله برای چسباندن براکت‌ها در ارتودنسی، فلوراید تراپی، پروفیلاکسی، تصویربرداری داخل دهانی و چسباندن ترمیم و… است. همچنین از جمله دیگر مزایای آن می‌توان به دوام بالا، سهولت در استفاده، ایمنی ، طراحی مناسب ، مناسب برای فرایند بلیچینگ و ترمیم‌های قدامی  و راحتی بیشتر بیمار اشاره کرد.

دهان باز کن ها مناسب برای بیماران پراسترس، مستعد تهوع ، جاگذاری سریع ، دارای انقباض عضلات لب وکودکانی که باز نگهداشتن دهان برایشان کار سختی است .

با کمک دهان بازکن ها پزشک تسلط کافی بردهان بیمار در حین فرایند درمان دارا خواهد بود.

این وسیله به طور معمول در بسته‌ها و سایز‌های مختلف مثل لارج و مدیوم با قابلیت اتوکلاو شدن تا دمای ۱۲۱ درجه سانتی‌گراد به فروش می‌رسد. توجه کنید که قیمت این وسیله بسته به جنس و کیفیت آن متفاوت است.

دهان بازکنها یا همان رترکتورها  در طول انواع مراحل دندانپزشکی از جمله عمل جراحی نقش بسیار مهمی دارند. این دهان ابزارها فضای کاری را برای اپراتور افزایش می دهند. یک رترکتور ایده آل دارای ویژگی های مطلوب بسیاری مانند قابلیت جذب و افزایش فضای کاری است. دهان بازکن ها در تمام مراحل داخل دهان بیمار قرار می گیرند. از این رو، راحتی بیمار باید اولویت اصلی باشد. رترکتورها در طی مراحل ترمیمی نیز استفاده می شوند. آن ها همچنین می توانند هنگام درمان ارتودنسی، آماده سازی تاج و مراحل پر کردن مورد استفاده قرار گیرند. رترکتورهای دندانی از این رو در الگوها و اندازه‌ های مختلفی تولید می ‌شوند.

بیماران ممکن است نتوانند برای مدت طولانی دهان خود را باز نگه دارند یا مقدار باز شدن دهان برخی از بیماران برای دیدن دندان‌پزشک کافی نباشد در نتیجه در این مواقع از دهان بازکن دندانپزشکی یا رترکتور استفاده می‌کنند. دسترسی به منطقه کار از جمله اولین گام‌های دندانپزشکی محسوب می‌شود و این محصول برای انجام فرایندهای مختلف دندانپزشکی که بیمار و دندانپزشک کمک می‌کند تولید شده است. رترکتور Retractor دهان  وسیله قابل شستشو است که در اکثر مواقع با خاصیت اتوکلاو در بازار به فروش می‌رسد البته دقت کنید که بسیاری از انواع دهان بازکن‌های دندانپزشکی هم وجود دارند که به‌صورت یکبار مصرف تولید شده و قیمت پایین‌تری نسبت به مدل چند بار مصرف آنها دارند.

این وسیله در انواع سایزها و جنس‌های مختلف برای دهان کودکان و بزرگسالان طراحی شده است البته با طراحی بسیار معمولی و ساده توانسته جزو پرفروش‌ترین محصولات دندانپزشکی محسوب شود. برای استفاده از باز کننده دهان یا رترکتور دندانپزشکی ابتدا دندان‌پزشک باید برای بررسی دندان‌های بیمار دید مناسبی داشته باشد در نتیجه با کمک این وسیله و استفاده هم‌زمان از آینه دندانپزشکی دندان‌های پشتی بیمار را مشاهده می‌کند.

انواع دهان باز کن (رترکتور)

دهان بازکن ها (Dental Cheek Retractor) برای جمع کردن ساختارهای دهان استفاده می شود. زیرا در طول انواع مراحل دندانپزشکی، میدان دید دندانپزشک باید واضح باشد. لب ها، گونه ها و زبان باید جمع شوند تا از آسیب های غیر ضروری جلوگیری شود. رترکتورهای دندانی از مانع شدن این بافت ها جلوگیری می کنند و آن ها را در حالت جمع شده نگه می دارند.

این ابزار در تمام مراحل برای کمک به اپراتور مفید است. رترکتورهای دندانی از این رو نقش بسیار مهمی را در طی مراحل جراحی دندانپزشکی و پریودانتیکس ایفا می کنند. دهان بازکن‌های دندانپزشکی در انواع مختلفی شامل Clear Retractor ،Black Retractor تولید شده است. این محصول در انواع مختلف دارای یک‌پایه است که به نگه‌داشتن زبان بیمار کمک می‌کند و می‌تواند تمامی قسمت‌های زبان و لب را در بر گیرد. استفاده کردن از این ابزار بسیار راحت است و صدمه فیزیکی به بیمار وارد نمی‌کند.

بسیاری از بیماران تصور می‌کنند که دهان بازکن پلاستیکی به لثه‌های اطراف زبان فشار وارد می‌کند در حالی که این محصول به شکلی طراحی و ساخته شده که در عین کاربردی که دارد آسیب و دردی را برای بیمار به وجود نمی‌آورد. همچنین بسیاری از بیماران تصور می‌کنند که این وسیله باید توسط دندانپزشک با دست نگه داشته شود در صورتی که زمانی که شما دهان بازکن را وارد دهان شخص می‌کنید پس از آن دندانپزشک می‌تواند به ‌راحتی فرایندهای خود را انجام دهد.

دهان باز کن بلیچینگ

جمع کننده های گونه دهان باز کن هایی هستند که معمولا برای سفید کردن دندان یا بلیچینگ استفاده می شوند. دهان باز کن بلیچینگ برای دور کردن گونه ‌ها از دهان و نگه‌داشتن آن ‌ها در محل استفاده می ‌شوند تا در طی یک روش سفید کردن دهان در معرض دید قرار گیرند. این ابزار کاربردی دارای لبه های صاف و بدون نوک تیز برای جلوگیری از کشیده شدن لب ها هستند. دهان بازکن ها حداکثر راحتی را ارائه می دهند. از جنس سیلیکون نرم برای راحتی بیشتر تهیه شده و قابلیت اتوکلاو شدن (دمای 134 درجه سانتیگراد) دارند، چند بار مصرف بوده و برخی از آن ها فری سایز می باشند.

دهان باز کن پلاستیکی

دهان بازکن پلاستیکی ابزار خوبی برای باز کردن فضای دهان، دندان و لثه است. دهان باز کن پلاستیکی به دندان ها آسیب نمی رساند. قابلیت باز شدن متناسب با شکل دندان را داشته و استفاده از آن آسان است. قابلیت اتوکلاو داشته، از پلاستیک بسیار با کیفیت و با دوام بالا تهیه می گردد.  دهان باز کن پلاستیکی انعطاف‌پذیری بالایی داشته و پس از مدتی استفاده تغییر شکل نمی دهد. همچنین دسترسی آسان به محیط داخلی دهان را برای اپراتور فراهم می کند.

دهان باز کن فلزی

دهان باز کن فلزی یک بازکننده جدید برای اصلاح دهان است. دهان بازکن از فلز مرغوب (فولاد ضد زنگ) ساخته شده است که در برابر دمای بالا و خوردگی مقاوم بوده و برای انتهای دندان مناسب می باشد. از طرف دیگر قابلیت اتوکلاو در دمای بالا نیز دارند (تا 135 درجه سانتیگراد). دهان بازکن های فلزی بیشتر در زمان جرای های دهان و دندان استفاده می شود.

دهان باز کن ارتودنسی

این نوع رترکتور اطلاعات دقیق‌تر و نمای کاملی از دندان‌ها و فک‌های بیمار را در اختیار دندانپزشک برای تشخیص و درمان ارتودنسی قرار می دهد. به علت بازکردن آسان تر دهان بیمار امکان گرفتن عکس‌های بی‌عیب و نقص از دندان ‌ها و فک‌ را فراهم می‌ آورد. دهان بازکن ارتودنسی که با مواد مات و غیر براق تهیه شده اند منجر به کاهش انعکاس نور شده و باعث می ‌گردد تا عکس ‌های بهتر و واضح ‌تری از دندان ‌ها و فک ‌ها گرفته شود. این نوع رترکتور به گونه ای طراحی شده‌ اند که بیمار راحت‌ تر بتواند دهان خود را باز نگه داشته و در نتیجه بیمار در طول انجام ارتودنسی کمتر خسته و ناراحت شوند. از سمت دیگر قابلیت شستشو و استریلیزاسیون را دارند. این ویژگی باعث می‌شود که دهان باز کن برای استفاده‌ های متعدد و بین بیماران مختلف بهداشتی و ایمن گردد.

دهان باز کن لقمه ای

دهان باز کن لقمه ایی برای راحتی بیمار با ارگونومی بسیار عالی طراحی شده است که از خستگی فک و ناراحتی بیمار در درمان های دندانپزشکی جلوگیری می نماید. از ویژگی های این نوع دهان بازکن می توان به خاصیت الاستیکی بالا و کم حجم و ضد حساسیت بودن آن اشاره کرد. در دو نوع سخت (برای بزرگسال) زرد رنگ و نرم (مخصوص اطفال) سفید رنگ در دسترس می باشند. همانند سایر دهان بازکن ها دارای قابلیت اتوکلاو بوده و برای بلیچینگ، ارتودنسی و ترمیم های قدامی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

دهان بازکن های فتوگرافی

دهان‌بازکن‌های فتوگرافی (Photographic Mouth Retractors) از جمله ابزارهای مورد استفاده در کلینیک‌های دندانپزشکی و ارتودنسی هستند. این ابزار به دندانپزشکان و ارتودنسیست‌ها کمک می‌کند تا عکس‌های واضح و دقیق از دندان‌ها و فک‌های بیماران بگیرند

. مزایای استفاده از دهان‌بازکن‌های فتوگرافی Orthodontics عبارتند از:

1-     ارائه نمای واضح از دندان‌ها: با استفاده از دهان‌بازکن‌های فتوگرافی، پزشک می‌تواند دسترسی به نمای کاملی از دندان‌ها و فک‌های بیمار داشته باشد و اطلاعات دقیق‌تری برای تشخیص و درمان ارتودنسی بدست آورد.

2-     -بهبود کیفیت عکس‌های دندان‌ها: دهان‌بازکن‌های فتوگرافی بازکردن دهان بیمار را آسان‌تر می‌کنند و امکان گرفتن عکس‌های بی‌عیب و نقص از دندان‌ها و فک‌ها را فراهم می‌سازند.

3-     کاهش انعکاس نور: دهان‌بازکن‌های فتوگرافی معمولاً از مواد مات و غیربراق ساخته شده‌اند که کاهش انعکاس نور را تسهیل می‌کند. این ویژگی باعث می‌شود تا عکس‌های بهتر و واضح‌تری از دندان‌ها و فک‌ها بگیرند.

4-     راحتی بیمار: دهان‌بازکن‌های فتوگرافی طوری طراحی شده‌اند که بیمار راحت‌تر بتواند دهان خود را باز نگه دارد. این امر باعث می‌شود که بیمار در طول گرفتن عکس‌ها کمتر خسته و ناراحت شود.

5-     -استفاده آسان و سریع: دهان‌بازکن‌های فتوگرافی طراحی شده‌اند تا به سرعت و آسانی در دسترس قرار گیرند و بتوانند به راحتی در دهان بیمار قرار گیرند. این امر کمک می‌کند تا زمان گرفتن عکس‌ها کاهش یابد.

با توجه به مزایای فوق‌الذکر، دهان‌بازکن‌های فتوگرافی ابزار مفیدی برای دندانپزشکان و ارتودنسیست‌ها هستند. استفاده از این ابزار در کلینیک‌های دندانپزشکی و ارتودنسی به پزشکان کمک می‌کند تا عکس‌های دقیق‌تری از دندان‌ها و فک‌های بیماران بگیرند و در نتیجه، تشخیص و درمان ارتودنسی را بهبود بخشند

دهان بازکن های یکبارمصرف

اکثر دهان بازکن ها قابل اتوکلاو نیستند و به روش سرد یعنی با ضدعفونی کننده ها و مواد غوطه وری استریل می شوند. ونوعی دیگر که به صورت کاملا یکبار مصرف تولید میشوند این نوع دهان باز کن ها برای عموم کاربرد دارد ولی میتوان برای بیماری های که دارای بیماری های عفونی و واگیردار هستند برای جلوگیری از گسترش بیماری از آن در دندانپزشکی استفتاده کرد.

مشخصات دهان بازکن دندانپزشکی

  • در اکثر موارد این وسیله علاوه بر باز نگه داشتن دهان بیمار، دارای یک پایه است که به نگه داشتن زبان بیمار نیز کمک می‌کند.
  • این محصول در سایزبندی های مختلف طراحی شده و برای افراد بزرگسال و خردسال مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • این وسیله در برابر دمای دستگاه اتوکلاو جهت استریل سازی بسیار مقاوم و با دوام است.
  • این محصول قابلیت شستشو دارد و می‌توان بعد از انجام هر فعالیت دندانپزشکی، آن را استریل کرده و دوباره از آن استفاده کرد.
  • این وسیله کاملا ایمن طراحی شده و هیچ گونه صدمه‌ای به بیمار وارد نمی‌کند. هم چنین هنگام باز نگه داشتن دهان بیمار، فرد هیچ گونه دردی احساس نمی‌کند.
  • دهان بازکنی دندانپزشکی جنس نرمی دارد و بیمار را اذیت نمی‌کند.

 

کاربرد دهان بازکن دندانپزشکی

  • جذب مخاط بیمار
  • عکسبرداری از داخل دهان
  • دسترسی به دندان‌های عقب
  • ایمپلنت کردن دندان‌ها
  • جرم گیری و سفید کردن دندان‌ها
  • ترمیم دندان‌های قدامی
  • بلیچینگ
  •  چسب زدن براکت ها در ارتودنسی
  • فلوراید تراپی
  • پروفلاکسی یا جرم گیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *